Risicopreventiebeleid

Gold Casino is een klein en gezellig casino in het centrum van Castricum. Ons doel is dat gasten een leuke en ontspannen tijd hebben in ons casino. We hebben een gevarieerd spelaanbod van speelautomaten zoals de traditionele speelautomaten, meerspelers en roulette. Uiteraard voldoen als onze speelautomaten aan de wettelijke eisen. Onze gasten kunnen genieten van een lekker kopje koffie of thee, frisdranken, fruit en snacks.

Onze openingstijden zijn dagelijks van 10:00 tot 02:00 uur en in het weekend van 10:00 tot 03:00 uur.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt in ons casino. We hebben duidelijke huisregels opgesteld waaraan iedereen zich dient te houden. De toegangsleeftijd van ons casino is 18 jaar.

Er zijn echter ook risico’s verbonden aan deelnemen aan kansspelen. Soms kunnen er ernstige problemen ontstaan door overmatig spelen. Deze problemen ervaart de persoon die speelt, maar vaak ook ervaren naasten zoals familie en vrienden de gevolgen van het speelgedrag.

Uiteraard willen wij er alles aan doen dat onze gasten de controle over het spel verliezen en mogelijk zelfs een kansspelverslaving ontwikkelen. Om dit te voorkomen, hebben wij een verslavingspreventiebeleid opgesteld, met onderstaande regelgeving als leidraad:

  • De beleidsregels van de Kansspelautoriteit voor verantwoord spelen
  • Het besluit en regeling Wet Kansspelen op afstand.
  • De beleidsregels vrijwillige inschrijving in CRUKS
  • Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen

Ons verslavingspreventiebeleid is met grote zorg en aandacht opgesteld in samenwerking met ervarings- en verslavingsdeskundigen. In ons verslavingspreventiebeleid kunt u lezen wat wij doen ter voorkoming van problematisch speelgedrag bij onze gasten en hoe wij handelen bij risicovol- en problematisch speelgedrag.

Na de jaarlijkse evaluatie stellen wij ons verslavingspreventie beleid zo nodig bij zodat het altijd actueel en accuraat is. Uiteraard passen wij het beleid en de uitvoering ook tussentijds aan als er wijzigingen gewenst of noodzakelijk zijn.

Samenwerkingspartners verslavingspreventie

Ons verslavingspreventiebeleid is tot stand gekomen in samenwerking met deskundigen op het gebied van verslavingszorg, een ervaringsdeskundige en een verslavingszorginstelling die voldoen aan de volgende gestelde eisen in de beleidsregels verantwoord spelen opgesteld door de Kansspelautoriteit in artikel 3.13, 3.14 en 3.15

Wij werken nauw samen met het Centrum voor Verantwoord Spelen B.V.

Het Centrum voor Verantwoord Spelen heeft een samenwerkingsverband met Ready for Change B.V., verslavingszorginstelling in Rotterdam. Het Centrum voor Verantwoord Spelen en Ready for Change werken samen om kennis te delen en te vergroten over de preventie en behandeling van kansspelproblematiek. Op deze wijze is verzekerd dat actuele inzichten op het gebied van verslavingspreventie en de behandeling van kansspelverslaving zijn verwerkt in ons verslavingspreventiebeleid.

De verslavingsdeskundige is Mw. Y. Jansma, Centrum voor Verantwoord Spelen. De ervaringsdeskundige is Dhr. M. Smit. Deze deskundigen hebben advies gegeven over in ieder geval de effectiviteit van interventies en de evaluatie daarvan, de bijdrage van maatregelen en voorzieningen om risicovol speelgedrag of kansspelverslaving te voorkomen en de mate waarin een preventieve maatregel daadwerkelijk het gewenste gedragseffect bij gast teweeg kan brengen.

Tevens is er ook advies gegeven over de informatie die wij aan onze gasten moeten verstrekken en op welke wijze deze informatie moet worden samengesteld. Wij hebben de adviezen van de deskundigen overgenomen in ons verslavingspreventiebeleid.

Jaarlijkse evaluatie met deskundigen

In ieder geval vindt er minimaal ieder jaar een evaluatie plaats met de verslavingsdeskundige en de ervaringsdeskundige om het verslavingspreventiebeleid te blijven ontwikkelen, toepassen en te onderhouden. Van deze jaarlijkse evaluatie wordt een verslag gemaakt voor intern gebruik, monitoring en rapportage.

Daarnaast hebben wij ieder kwartaal een afspraak met Mw. Y. Jansma om elkaar te informeren, kennis en ervaring uit te wisselen en continue te werken aan verbetering van ons verslavingsbeleid en de uitvoering.

Risicoanalyse spelaanbod

Een onafhankelijke en wetenschappelijke risicoanalyse van ons spelaanbod is uitgevoerd in opdracht van de VAN Brancheorganisatie door Neccton en Gamcard. Beide risicoanalyses zijn verricht met gebruik van de Asterig methode.

In de twee risicoanalyses zijn de kenmerken en risico’s van onze aangeboden spellen geanalyseerd. Voor het uitvoerige verslag van de risicoanalyses verwijzen wij naar de opgestelde rapporten.

De algemene conclusie van deze risicoanalyses is dat kansspelautomaten een van de meest verslavende soorten kansspelen zijn. Onze kansspelautomaten zijn allemaal Artikel 13- automaten. De lage inzet, relatief lage jackpot en mindere audiovisuele effecten/speelelementen dragen ook bij aan een lager risico.

Er is een verschil opgemerkt tussen de single player en de long odd meerspelers. Het speeltempo bij de long odd meerspelers |(roulette|) ligt lager. De roulette en bingo vallen in de categorie medium. Wij hebben stickers op onze speelautomaten met de aanduiding middelrisico of hoog risico.

Wij maken duidelijk aan onze gasten welke automaten een middel of hoog risico hebben door de informatie op onze website en in ons casino.

Reclame

Wij houden ons aan de gestelde eisen in de beleidsregels van de Raad van Bestuur van de Kansspelautoriteit voor verantwoord spelen m.b.t. reclame en werving (paragraaf 2).

Wij maken op zorgvuldige en evenwichtige wijze minimaal reclame voor ons casino. We zijn dan zeer terughoudend betreft vorm, doelgroep, inhoud, strekking en aantal en soorten kanalen en onze reclame richt zich altijd primair op onze hoofdactiviteit.

Wij zullen nooit aanzetten tot onmatige deelname aan onze kansspelen, prijzen deze niet aan als oplossing voor financiële of persoonlijke problemen, promoten gokken niet als leefstijl en/of bagatelliseren de gevolgen van buitensporig speelgedrag. Onze reclame zou nooit niet misleidend zijn en geven nooit op geen enkele wijze de indruk dat gasten invloed op de uitkomst hebben.

Tevens zouden wij onze reclame nooit richten op kwetsbare groepen te weten:

  • minderjarigen,
  • jongvolwassenen (18 tot en met 23 jaar)
  • personen die kenmerken van risicovol spelgedrag vertonen,
  • consumenten met een verstandelijke beperking,
  • consumenten die een verslaving aan kansspelen hebben of in het verleden hebben gehad;

Wij gaan geen gebruik maken van websites of sociale mediakanalen die gericht zijn op genoemde kwetsbare personen. Tevens onthouden wij altijd ons van fysieke reclame voor ons casino die in het zicht of op locatie staan die gericht zijn op minderjarigen.

Uit de risicoanalyses blijkt ook welke kansspelen een hoge risicofactor hebben. Hiermee houden wij uiteraard op passende wijze rekening bij onze reclame-uitingen

Informeren van onze gasten

Wij hechten groot belang aan het juist en tijdig informeren van onze gast over:

  • De risico’s van kansspelen
  • Verantwoord spelen
  • Mogelijkheden voor advies, hulp en behandeling.
  • Ons verslavingspreventiebeleid

Onze gast informeren wij op verschillende manieren in ieder geval over de volgende onderwerpen en op verschillende manieren:

  • Slogan Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
  • Informatiestickers op de speelautomaten
  • Onze huisregels
  • Informatie over de AGOG (zelfhulp)
  • Monitorkaart: (Hulpmiddel voor gasten persoonlijke grenzen en limiet te bewaken en inzicht te krijgen/houden in speelgedrag).
  • Folder Centrum voor Verantwoord Spelen
  • Informatie over Cruks
  • Informatie over regionale en landelijke instellingen voor verslavingszorg
  • Informatie over Loket Kansspel
  • De mogelijkheid van het maken van een zelftest.

Deze informatie is in begrijpelijk Nederlands opgesteld. De folders, flyers en monitorkaart worden door onze medewerkers verstrekt aan gasten bijvoorbeeld tijdens een interventiegesprek maar gasten kunnen deze ook zelf discreet pakken en meenemen op verschillende plekken in ons casino.

Uiteraard geven onze medewerkers ook mondeling, gevraagd en ongevraagd, informatie aan gasten over bovenstaande onderwerpen en kunnen zij vragen over de genoemde onderwerpen beantwoorden.

Toegang tot Gold Casino

Gasten checken in Cruks

Bij het binnenkomen van ons casino zijn gasten verplicht zich te legitimeren met een geldig ID. De naam (voor- en achternaam), leeftijd, burgservicenummer en geboorteplaats van de gast wordt gescand of manueel ingevoerd. Wij versturen eenmalig via een beveiligde verbinding de persoonsgegevens naar de Kansspelautoriteit. De Kansspelautoriteit versleutelt de persoonsgegevens in een unieke Crukscode. Deze Crukscode ontvangen wij terug met een ‘HIT’ of ‘NO HIT’. Bij een HIT (de gast staat geregistreerd in Cruks), weigeren wij de persoon de toegang tot ons casino.

Wij vernietigen het Burgerservicenummer en bewaren de Crukscode van de gast.

Controle op toegangsleeftijd (18 jaar)

Wij controleren scherp op de toegangsleeftijd van 18 jaar. Iedere gast wordt door ons toegangssysteem gecheckt d.m.v. ID op de leeftijd. Wij laten absoluut geen gasten toe die nog geen 18 jaar zijn.

Personen met een verstandelijke beperking

Wij weigeren de toegang aan gast waarbij twijfels zijn of zij de mogelijke risico’s van deelname aan onze kansspelen redelijkerwijs goed kunnen inschatten zoals bijvoorbeeld personen met een verstandelijke beperking.

Gasten die onder invloed zijn van alcohol en/of drugs laten wij niet toe in ons casino.

Controle op vrijwillig toegangsverbod

Tevens letten wij scherp op dat er geen gasten ons casino betreden die een vrijwillige toegangsverbod hebben. Iedere gast die een vrijwillig toegangsverbod heeft, weigeren wij de toegang tot ons casino en geven we nogmaals het advies om hulp te zoeken en geven wij wederom de informatie over de mogelijkheid om zich in te schrijven in Cruks.

Controle op gedwongen toegangsverbod

Als een gast een gedwongen verbod heeft, bijvoorbeeld door het overtreden van onze huisregels, wordt de toegang, lopende het toegangsverbod, geweigerd.

Valse ID

Mocht er toch een gast toegang hebben gekregen tot ons casino waarbij achteraf blijkt dat dit niet geoorloofd is (bijvoorbeeld door een vervalst identiteitsbewijs) wordt de gast direct verzocht het casino te verlaten en ondernemen wij passende actie.

Kwetsbare doelgroepen

Jong Volwassenen (18 tot 24 jaar)

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat jongvolwassenen extra kwetsbaar zijn voor verslaving. Onze medewerkers zijn daarom extra alert op risicovol speelgedrag van jongvolwassenen. De regelgeving is daar ook duidelijk in dat wij extra alert dienen te zijn om kansspelproblematiek te voorkomen.

Wij gaan sneller met jongvolwassenen in gesprek, benoemen extra en nadrukkelijker de risico’s van het spel. Wij adviseren jongvolwassenen nog sneller en duidelijker om het speelgedrag aan te passen en/of een time-out/vrijwillig toegangsverbod te nemen.

Wij kunnen ook maatregelen opleggen en aarzelen zeker niet op dit ook te doen om gasten te beschermen. We motiveren en verwijzen de jongvolwassenen sneller door voor advies/hulp bij onmatig en risicovol speelgedrag.

Gasten waarvan wij het vermoeden hebben dat er sprake is van een verstandelijke beperking

Gasten waarbij wij het vermoeden hebben of weten van een verstandelijke beperking observeren wij zeer zorgvuldig en consequent op signalen die kunnen wijzen op dat zij de controle over het spel (dreigen) te verliezen. In een gesprek toetsen wij in hoeverre de gast in staat is om de risico’s en gevolgen van gokken goed in te schatten. Op basis van deze toetsing interveniëren wij op passende wijze en besluiten wij m de toegang tot ons casino te weigeren als wij geconstateerd hebben dat er volgens ons sprake is van een verstandelijke beperking.

Gasten die een verslaving hebben of in het verleden hebben gehad.

Gasten waarvan wij weten of in redelijkheid kunnen vermoeden dat zij een gokverslaving hebben of hebben gehad observeren wij zorgvuldig en we gaan nog sneller het gesprek aan en zetten de meest gepaste interventie in. Dit is ook van toepassing op gast die eerder een vrijwillig toegangsverbod bij ons hebben gehad of waarvan wij weten dat de gast in Cruks heeft gestaan.

Drie type gasten

Wij onderscheiden drie type gasten waar wij onze interventies op afstemmen. Nogmaals willen wij benadrukken dat wij extra aandacht hebben voor onze jongvolwassen gasten.

  1. Recreatieve speler
    Spelers bij wie het speelgedrag nauwelijks tot geen verslavingspotentie vertoont.
  2. Risicospeler
    Spelers bij wie het speelgedrag enige kenmerken van kansspelverslaving vertoont.
  3. Probleemspeler
    Spelers bij wie het speelgedrag een hoog risico op kansspelverslaving vertoont door een aanhoudend en toenemend verhogen op weerstand te bieden aan de drang te spelen.

Observeren en signaleren

Observeren gedrag van signalen/indicatoren

Al onze getrainde casinomedewerkers observeren gedrag en signalen van onze gasten die kunnen wijzen op buitensporig speelgedrag. Een verandering in het speelgedrag kan immers een reden voor zorg zijn. Daarom is een interventie op zijn plaats om te voorkomen dat de gast de controle over het spelen (verder) zou kunnen verliezen en hierdoor zelf (of zijn naasten) in de problemen zou raken.

Onze medewerkers observeren expliciet op onderstaande indicatoren:

  • Een hoge of toenemende speelfrequentie
  • Veranderingen in tijdstippen waarop het casino wordt bezocht
  • Een lange of toenemende speelduur

Daarnaast observeren wij ook op de onderstaande signalen:

  • Bespelen van het aantal automaten
  • Bespelen van zwaardere automaten
  • Automaten reserveren
  • Spelen met een hogere inzet
  • Doorspelen tot blut
  • Geld lenen
  • Klagen bij verlies
  • Verminderd winplezier
  • Geen interesse in acties
  • Groepswijziging
  • Minder contact met medewerkers of andere gasten
  • Signalen van bezorgde familie of vrienden
  • Gast is aanwezig voor opening van het casino
  • Verwaarloosd uiterlijk
  • Bijgeloof
  • Achterdocht
  • Geïrriteerd
  • Gefrustreerd
  • Agressief
  • Drugsgebruik

Interventies

Wij werken volgens het getrapte interventiemodel (zie afbeelding) waarbij de zwaarte van de interventie toeneemt naar mate een gast meer signalen van onmatig speelgedrag laat zien en de interventies effect hebben gehad.

Wij kijken ook altijd welke wie van onze casinomedewerker de beste persoon is om in gesprek te gaan met de gast. (matched care)

Als het veranderende gedrag/signalen reden voor zorg zijn gaat we altijd in gesprek met de gast. We bespreken de waargenomen signalen, informeren hoe het gaat en uiten onze eventuele zorgen.

De interventie is onder andere afhankelijk of de gast een recreatieve, risico of probleemspeler is. Ook de leeftijd speelt een rol en of de gast tot de groep van kwetsbare personen behoort. Uiteraard speelt ook mee of er al interventies hebben plaatsgevonden en welk resultaat deze interventies hebben gehad.

Verschillende type gesprekken en interventies:

Er kan zowel een gesprek plaatsvinden op ons initiatief, aan de hand van een melding in het spelersprofiel of wanneer de gast hier zelf om vraagt.

Als het veranderende gedrag/signalen reden voor zorg zijn gaan wij altijd in gesprek met de gast. We bespreken onze waargenomen signalen, informeren hoe het gaat met de gast en uiten onze eventuele zorgen, geven advies en informatie over mogelijkheden voor hulp en registratie in Cruks, besluiten tot een toegangsbeperking/verbod of dragen wij de gast voor bij de Kansspelautoriteit voor een onvrijwillige registratie in Cruks.

  1. Bewustwordingsgesprek
    Tijdens een bewustwordingsgesprek worden de gast gewezen op de risico’s van het spel, worden een aantal vragen gesteld (reden bezoek, speelt men ook online, risico-inschatting van de gast, risico-inschatting van de medewerker). Er wordt informatie gegeven over verantwoord spelen en de monitorkaart wordt aangeboden. Er wordt aan het einde van het bewustwordingsgesprek meteen genoteerd wanneer een evaluatiegesprek wordt gevoerd, indien dat nodig is.
  2. Interventiegesprek
    Tijdens dit gesprek wordt de gast inzicht gegeven in zijn of haar speelgedrag. Een inschatting wordt gemaakt in hoeverre de gast nog verantwoord speelt en /of er sprake is van risicovol spelgedrag. De gast wordt gewezen op de mogelijkheid tot het maken van een zelftest om meer inzicht in het spelgedrag te verkrijgen. In dit gesprek wordt er gewezen op de mogelijkheid tot een toegangsbeperking of een toegangsverbod. Wij informeren de gast over de mogelijkheden voor advies en hulp. De medewerker schat het risicoprofiel van de speler in (laag-middel-hoog). Op het einde van het gesprek wordt er een termijn gekozen waarop de evaluatie van het gesprek plaatsvindt.
  3. Persoonlijk onderhoud
    Dit gesprek wordt gevoerd op basis van de waarnemingen van medewerkers, op verzoek van de speler zelf of op indicatie van het systeem aan de hand van interne en externe signalen. De gast wordt uitgenodigd voor dit gesprek op basis van onze zorgen.

    Er wordt ingegaan op eventueel eerder gevoerde gesprekken en op de ontwikkeling van het problematisch speelgedrag. Daarnaast worden er verschillende vragen gesteld of het speelgedrag een negatieve ervaring geeft op de thuissituatie, de financiële situatie, werk, opleiding of de psychische/lichamelijke gezondheid.

    Daarnaast wordt er gevraagd of de gast bezoek aan het casino verzwijgt aan familie of vrienden, zijn of haar speelgedrag onder controle heeft. De gast wordt geïnformeerd over de interventiemaatregelen die mogelijk zijn om (verdere) problemen te voorkomen. Het kan ook zijn dat wij een besluiten om een maatregel op te leggen zoals een tijdelijk toegangsverbod.

    Bij grote zorgen en negeren van ons advies door de gast, dragen wij de gast voor, conform de gestelde procedure van de Kansspelautoriteit, voor onvrijwillige registratie in Cruks. Vanaf dat moment laten we de gast uiteraard niet meer toe in ons casino. Op het einde van het gesprek wordt er een termijn gekozen waarop de evaluatie van de interventie plaatsvindt.

  4. Evaluatiegesprek
    Na ieder gesprek met de gast vindt er na een bepaalde periode een evaluatiegesprek plaats. Hierin wordt met de gast besproken of de genomen maatregelen, afspraken en interventies effect hebben gehad en wordt opnieuw de ontwikkeling van het speelgedrag besproken. Tevens wordt het risicoprofiel opnieuw ingeschat.
  5. Terugkeergesprek
    Een gast die een toegangsverbod heeft gehad en ons casino weer wil betreden, bieden wij altijd een terugkeergesprek aan. Het doel van het terugkeergesprek is om samen te kijken of de gast weer recreatief kan spelen, de controle kan behouden en dus niet weer in de problemen raakt door het gokken. Het is tevens een bezinningsmoment waarin een gast nadenkt of hij echt weer ons casino wil bezoeken.

    We bespreken ook met de gast de mogelijkheden van beperkende maatregelen zoals bijvoorbeeld over de bezoekfrequentie.

Vrijwillig toegangsverbod

Het vrijwillige toegangsverbod is geldig voor 1 tot 3 maanden. Een gast kan alleen zelf een vrijwillig toegangsverbod aanvragen en eventueel verlengen. De gast wordt altijd informatiemateriaal aangeboden, waarin verdere uitleg gegeven wordt over het vrijwillig toegangsverbod en de lokale en online mogelijkheden voor advies en hulp. Wij geven ook altijd het advies aan de gast om zich bij omringende casino’s uit te schrijven en informatie over registratie in CRUKS.

Mocht de gast ook online gokken geven wij het advies om daar ook mee te stoppen en het account te blokkeren om verdere schade te voorkomen voor zichzelf en naasten.

We benoemen ook dat verstandig is om zich ook uit te sluiten voor nieuwsbrieven, mails ect van casino’s.

Registratie observaties en interventies

Wij zijn wettelijk verplicht om het speelgedrag van onze gasten te monitoren en daar waar nodig, in te grijpen. Het is hiervoor noodzakelijk dat voor iedere speler een uniek spelersprofiel wordt aangemaakt om bepaalde gegevens op te slaan. Dit gebeurt zorgvuldig in het spelersprofiel en voldoet aan de privacywetgeving, waarbij deze informatie goed beveiligd is.

Ons toegangssysteem Acarat registreert de bezoekfrequentie van de gast in het zogenaamde spelersprofiel. Ieder bezoek wordt afzonderlijk geregistreerd en is per speler inzichtelijk. De bezoekfrequentie van een speler vormt één van de indicaties om tijdig risicovol speelgedrag te signaleren.

Als er een gesprek wordt gevoerd, wordt ook de risico-indicatie (laag-gemiddeld-hoog) van de speler zelf en de inschatting van de medewerker genoteerd en opgeslagen. Aan de hand van de risico-indicator wordt een speler automatisch uitgenodigd voor een gesprek.

Wij registreren alle observaties (signalen) en alle interventies op de voorgeschreven wijze door de Kansspelautoriteit in het spelersprofiel. Op deze wijze kunnen we de veranderingen in het gedrag van onze gasten goed monitoren. Tevens kunnen wij zien of de interventie tot een gewenste gedragsverandering van de gast heeft geleid.

Wij registreren minimaal de volgende gegevens bij een persoonlijk onderhoud:

  • Identiteit van de gast
  • Datum en tijd
  • Type interventies (kan een combinatie zijn)
  • Aanleiding
  • Verloop gesprek met reactie van de gast
  • Gegeven adviezen
  • Eventueel gemaakte afspraken

Cursussen verslavingspreventie

Om de kennis over verslavingspreventie te vergroten en op peil te houden volgen onze medewerkers de wettelijk verplichte cursussen verslavingspreventie van het Centrum voor Verantwoord Spelen B.V.

Ons verslavingspreventiebeleid komt altijd ter sprake in de cursussen evenals de eigen ingebrachte praktijksituaties door onze casinomedewerkers.

De volgende medewerkers volgen de basiscursus verslavingspreventie:

  • Leidinggevenden
  • Medewerkers op sleutelposities
  • Medewerkers die belast zijn met het toelaten van personen (bij de toegangscontrole)
  • Medewerkers die belast zijn met het toezicht op gasten
  • Medewerkers die belast met de uitvoering van het verslavingspreventiebeleid

De basiscursus verslavingspreventie (e-learning) bevat tenminste de volgende onderwerpen:

  • De elementen van de door de vergunninghouder georganiseerde kansspelen die deze kansspelen verslavingsgevoelig maken of kunnen maken;
  • De signalen van risicovol of problematisch speelgedrag en hetgeen waaraan deze signalen kunnen worden herkend;
  • De diverse interventies passend zijn bij signalen van risicovol of problematisch speelgedrag;
  • De maatregelen die kunnen worden geboden door verslavingszorg of met zelfhulp
  • Theorie over (motiverende) gespreksvoering.
  • Regel- en wetgeving kansspelen

De basiscursus is een e-learning die afgesloten wordt met een toets die met een voldoende afgerond moet worden. De basiscursus volgen onze medewerkers voor aanvang van de werkzaamheden in het casino en wordt iedere drie jaar herhaald. Onze medewerkers die ook de aanvullende cursus volgen herhalen deze tevens ook iedere 3 jaar de aanvullende cursus.

De volgende medewerkers volgen ook de aanvullende cursus verslavingspreventie:

  • Medewerkers die belast zijn met het toelaten van gasten;
  • Medewerkers die belast zijn met het toezicht op gasten;
  • Medewerkers die belast zijn en met de uitvoering van het verslavingspreventiebeleid

De inhoud van de aanvullende cursus bevat tenminste de volgende onderwerpen:

  • Inleiding in communicatie en gespreksvaardigheden;
  • Oefenen met basisvaardigheden gespreksvoering;
  • Oefenen van communicatie en gespreksvaardigheden met gebruikmaking van de Communicatiemiddelen die worden gebruikt;
  • Oefenen van motiverende gesprekstechnieken gericht op het matigen van speelgedrag en in het bijzonder het speelgedrag van jongvolwassenen;
  • Verdieping van kennis over signalen van risicovol of problematisch speelgedrag en hetgeen waaraan deze signalen kunnen worden herkend;
  • Kennis over welke interventiemaatregelen in welke gevallen gepast zijn bij welke signalen van risicovol of problematisch speelgedrag;
  • Oefenen van het aanbieden van een interventiemaatregel die past bij de situatie;
  • Verdieping van kennis over preventieve maatregelen die kunnen worden geboden door verslavingszorg, anonieme hulp of met zelfhulp;
  • Kennis over wanneer het gepast is om een gast door te geleiden naar verslavingszorg en op welke wijze dat het beste kan gebeuren
  • Anonieme hulp of middelen van zelfhulp.

In de aanvullende cursus kan gewerkt worden met een ervaren en gekwalificeerde trainingsacteur om de (motiverende) gesprekstechnieken te oefenen.  Een gekwalificeerde ervaringsdeskundige is beschikbaar om zijn/haar ervaringen met de eigen gokverslaving en het herstelproces te delen met de deelnemers.

In alle cursussen verslavingspreventie wordt naast de onderwerpen uit de aanvullende cursus expliciet aandacht besteed aan nieuwe onderwerpen, het verslavingspreventiebeleid en casuïstiek. Het Centrum voor Verantwoord Spelen voldoet aan alle wettelijk gestelde eisen van de Beleidsregels Verantwoord Spelen opgesteld door de Kansspelautoriteit in artikel 3. En is bevoegd om deze cursussen te verzorgen. De certificaten, afgegeven door het Centrum voor Verantwoord Spelen (of een andere aanbieder van cursussen), zijn aanwezig in ons casino en kunnen op verzoek altijd getoond worden. Er is altijd een adequaat overzicht beschikbaar van medewerkers die de cursussen hebben gevolgd en wanneer zij een herhaling nodig hebben.

Jaarlijks evalueren wij alle cursussen/trainingen verslavingspreventie met het Centrum voor Verantwoord Spelen B.V. op inhoud, kwaliteit, effectiviteit en aansluiting met onze praktijk.

Kwaliteitsmanagementsysteem

Intern en extern overleg verslavingspreventiebeleid

Op regelmatige basis besteden wij intern met onze casinomedewerkers en leidinggevenden aandacht aan verslavingspreventie. We bespreken de bijzonderheden, nieuwe ontwikkelingen en effectiviteit van de toegepaste interventies.

Omdat wij ons preventiebeleid willen borgen in onze bedrijfsvoering hebben wij minimaal 2 x keer per jaar een overleg met mw. Y. Jansma van het Centrum voor Verantwoord Spelen. We bespreken het uitgevoerde verslavingspreventiebeleid, registraties en interventies, bijzonderheden en knelpunten. De voortgangsverslagen dienen als input voor de jaarlijkse evaluatie van het verslavingspreventiebeleid.

Op deze wijze houden wij het verslavingspreventiebeleid altijd actueel en aangepast aan de nieuwste (wetenschappelijke) ontwikkelingen m.b.t. verslavingspreventie.

Jaarlijkse evaluatie verslavingspreventiebeleid

Ons verslavingspreventiebeleid evalueren wij 1 x per jaar met het Centrum voor Verantwoord Spelen (verslavingsdeskundige en ervaringsdeskundige).

Na de jaarlijkse evaluatie stellen wij ons verslavingspreventiebeleid bij zodat het actueel en accuraat is. (Uiteraard passen wij het beleid en de uitvoering ook tussentijds aan als er wijzigingen gewenst of noodzakelijk zijn.)

Kwartaal- en jaarlijkse rapportage aan de Kansspelautoriteit

Onze rapportages aan de Kansspelautoriteit voldoen aan de gestelde eisen zoals de Kansspelautoriteit deze gesteld heeft.

Elk kwartaal, binnen 28 dagen na afloop van het kwartaal, over:

  • gegevens voorblad rapportageformat
  • gegevens werving en reclame en
  • gegevens verslavingspreventie

In onze jaarlijkse rapportage (binnen 42 dagen na 31 december) aan de Kansspelautoriteit rapporteren wij onder andere over:

  • De samenwerking met de (ervaring)deskundigen en de eventuele beleidswijzigingen die naar aanleiding van hun adviezen zijn doorgevoerd. Indien is afgeweken van de adviezen van deze deskundigen, verduidelijken wij waarom we deze keuze hebben gemaakt.
  • De uitkomsten van de bovengenoemde risicoanalyses en de maatregelen en voorzieningen die naar aanleiding daarvan zijn getroffen.
  • Onze jaarlijkse beoordeling van de effectiviteit en doelmatigheid van uw verslavingspreventiebeleid.
  • Informatiebeveiliging
  • Kwaliteitsmanagementsysteem

Klachtenprocedure

Wij streven er uiteraard naar om al onze gasten tevreden te laten zijn over het bezoek aan ons casino. Uiteraard kunnen gasten terecht bij onze medewerkers als zij een klacht hebben. Zij zullen zich inspannen om de klacht naar tevredenheid te behandelen.

Gasten kunnen gebruik maken van onze klachtenprocedure. Onze medewerkers in het casino kunnen ook de gast informeren over de klachtenprocedure en desgewenst deze ook aan de gast op papier overhandigen.

Klachten kunnen worden ingediend worden per mail info@gold-casino.nl

Wij streven ernaar om de klacht binnen 6 weken na indiening afgehandeld te hebben. Wij geven altijd een schriftelijke reactie aan de gast. Wij registreren alle klachten en de gevolgde procedure.

Privacyreglement

Uiteraard gaan we zorgvuldig om met uw privacy. Wij registreren in het kader van onze zorgplicht immers gegevens van u. De gegevens die we registeren zijn:

  • Bezoekfrequentie
  • Waargenomen spelgedrag
  • Gesprekken, adviezen en afspraken
  • Onze getroffen maatregelen om kansspelverslaving bij u te voorkomen